دره ستارگان قشم 

تاريخچه

اين همه زيبايي و شگفتي در دره ستارگان قشم حاصل صد سال و دويست سال نيست، بلكه قدمت اين دره بالغ بر 2 ميليون سال است.

 

 تحقيقات و بررسي ها از سوي كارشناسان و زمين شناسان نشان مي دهد دليل شكل گيري چنين دره زيبايي، فرسايش زمين در اثر حوادث طبيعي مانند طوفان هاي سهمگين و بارش باران بوده است و همين امر باعث شده ستون هاي بلند و غول پيكر امروزي در اين دره به وجود بيايند. بر اساس گفته محققين همه قسمت هاي دره از جمله ستون ها، يادگار عصر سنوزوئيك هستند. در واقع دره ستارگان قدرت شگفت انگيز طبيعت را به رخ مي كشد. كافيست يك بار از نزديك طعم بازديد از اين هنر زيباي دست ساز طبيعت را بچشيد، بي شك دوباره ترغيب مي شويد تعطيلات خود را در اين جزيره فوق العاده سپري كنيد. اين خاصيت جزيره قشم و مكان هاي ديدني فوق العاده آن است.

ماجراهاي جالب و البته مهيجي از اهالي اين منطقه درباره دره ستارگان به گوش مي رسد كه آنان نيز از پيشينيان خود اين داستان ها را شنيده و اكنون آن را نقل مي كنند. مثلا گفته مي شود يك ستاره از آسمان به جزيره برخورد كرده و باعث به وجود آمدن چنين شكافي در اين نقطه شده است و آن هنگام كه خاك و ماسه ها در اثر اين برخورد به بالا پرتاب شده اند، ستون هاي محصور كننده دره را تشكيل داده اند. داستان هاي ديگري از اين دره نقل و قول مي شود، مثل شنيدن صداهاي عجيب و غريب و وجود روح در دره كه اتفاقا مردم محلي بسيار به آن اعتقاد دارند و بر همين اساس با تاريك شدن هوا اصلا در اين منطقه عبور مرور نمي كنند. اما تحقيقات صورت گرفته نشان مي دهد كه صداهاي شنيده شده تنها حاصل صداي باد هستند. خبر خوب درباره دره ستارگان اينكه امروزه قسمتي از ژئوپارك جزيره بشمار مي رود و نام آن در سازمان يونسكو به ثبت بين المللي رسيده است.  خوشبختانه اين ژئوپارك مورد توجه قرار عموم گرفته و به خاطر دارا بودن جاذبه هاي طبيعي فراوان و فوق العاده اش، از آن به عنوان تنها ژئوپارك خاورميانه ياد مي شود. با خريد بليط هواپيما قشم، مي توانيد سفري مستقيم به اين جزيره داشته باشيد.

معرفي بخش هاي مختلف

معرفي بخش هاي مختلف

در قسمت شمالي اين دره هنوز فلات نخستين آن را مي توان ديد كه كمتر دچار تغيير شده است. صخره هاي دو لايه اين ناحيه جنسي آهكي دارند و خاكستري رنگ هستند. لايه خارجي با جنس مستحكم خود لايه دروني كه نرم و لطيف تر است را پوشش مي دهد.  به خاطر جو حاكم بر منطقه كمتر شاهد ريزش باران در قشم هستيم اما در هنگام بارندگي، دره نام برده به خاطر سستي در لايه هاي صخره ها، ستون هاي نوك تيز و مخروطي، تحول عظيمي به خود مي بيند و همين امر موجب مي شود براي بازديدكنندگان جذابيتي وافر داشته باشد.علت استحكام بالاي لايه هاي خارجي اين است كه به صورت كاملا طبيعي از نوعي سيمان برخوردار هستند و اين موضوع باعث شده نسبت به لايه دروني قوي تر باشند. به اين ترتيب اگر لايه هاي خارجي دچار تخريب شوند، لايه هاي دروني با سرعت بيشتري فرسوده شده و اين امر باعث ايجاد تغييرات بزرگي در دره ها و شكاف ها خواهد شد. شايد قسمت هايي از دره مستحكم به نظر بيايد اما در حقيقت آسيب پذير است و دچار فرسايشي داخلي شده كه از ديدها پنهان مانده، در نتيجه توصيه مي كنيم در مسير پياده روي حركت كنيد كه راهنماي سفر، شما را به آن هدايت مي كند و در مسيرهايي كه صخره هايي با عرض كم در آن قرار دارند، حركت نكنيد. زيبايي خارق العاده دره ستارگان فرصت مناسبي را براي عكاسي فراهم كرده است. بسياري از افراد و حتي زوج هاي جوان آن را به عنوان لوكيشن عكاسي خود انتخاب مي كنند. نكته جالب اينكه در دره ستارگان موزه اي موسوم به موزه سنگ وجود دارد كه در آن سنگ ها و كاني هاي همين منطقه نگهداري و به معرض نمايش گذاشته مي شود. اگر مي خواهيد هزينه هاي سفر را كنترل كرده و يا قرار است خانوادگي به قشم سفر كنيد توصيه مي كنيم براي راحتي هر چه بيشتر بليط قطار بندرعباس را خريداري نماييد و بعد از اينكه خود را به اين نقطه رسانديد، ادامه مسير را با لنج به قشم برويد.

 

 https://mrbilit.com/mag/stars-valley-qeshm/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.